Till webbplatsens startsida

Internet och tidningar

På internet finns mycket information om läkemedel.
En del stämmer men en del saker stämmer inte.

Hemsidorna kan se fina ut men det är viktigt
att kontrollera vilka som har gjort informationen.
Är det en person som kan mycket om läkemedel?
Är det ett företag som vill tjäna pengar på att sälja
en särskild medicin?
Är det ett svenskt eller utländskt företag?
I andra länder finns lagar om läkemedel
som inte stämmer med de svenska.

Kontrollera noga läkemedlets och företagets namn.
Leta på internet och se vad som finns skrivet.
Kolla också med
Du kan läsa mer om

 

Läkemedel i tv, radio och tidningar

Många tycker att det är intressant med läkemedel.
Därför skriver de om det i tidningar
och gör program om det i tv och radio.
Ofta är det bra information som stämmer.
Men det finns också mycket information om läkemedel
i tv, radio och tidningar som inte stämmer.

Om du blir orolig av något du läst,
sett på tv eller hört på radio om läkemedel
ska du prata med din läkare.
Det är inte bra att själv sluta ta sin medicin
för att de till exempel har sagt på tv att den inte är bra.
Du kan läsa mer om läkemedel i tv, radio och tidningar
och på internet. 

  

Här får du hjälp att förstå texter om mirakelmedicin
och dödslistor i tidningar och på internet.

På internet finns mycket information
om fantastiska mediciner som hjälper mot nästan allt.
De som skriver skryter mycket om medicinen
men de har inga bevis från forskning
att medicinen verkligen fungerar.

Detta kan du tänka på om du läser
om någon mirakelmedicin på internet

Har du hört talas om medicinen till exempel på tv
eller läst om den i vanliga tidningar?
Om det var en väldigt bra medicin mot en svår sjukdom
skulle det vara en stor nyhet i tidningar, tv och radio.
Kan du hitta information om medicinen på hemsidor
för apoteken, Netdoktor, FASS.se, Infomedica
eller Läkemedelsverket?
Om inte är det nog ingen bra medicin.

Läkemedel som ska bota sjukdomar
måste ha undersökts och testats noga
för att vara säkra för patienten.
Finns det information om att mirakelmedicinen
har blivit undersökt och testad?
Om inte är det nog inget riktigt läkemedel.

Har du hört talas om företaget som säljer läkemedlet?
Finns det med hos apoteken, Netdoktor, FASS.se,
Infomedica eller Läkemedelsverket?
Om inte är det nog inget företag du kan lita på.

Om mirakelmedlet var så bra som de säger
så skulle läkemedelsföretag vilja sälja det
för att tjäna mycket pengar.
Varför finns det då bara på internet?

 

Det här kan du tänka på om du läser i tidningen:
Ny mirakelmedicin botar cancer hos råttor!

Det tar lång tid och kostar mycket pengar
att göra ett nytt läkemedel.
Det behövs mycket forskning och många tester.
Det kan behövas försök på djur, till exempel råttor.
Även om medicinen botar cancer på råttor
kanske den inte kan bota människors cancer.

 

Det här kan du tänka på om du läser i tidningen:
Så farlig är din medicin!
Här är hela dödslistan!
Han dog av vanlig värktablett!

Alla läkemedel kan ha biverkningar
särskilt om du tar för mycket av läkemedlet.
En biverkning är när läkemedlet verkar
på ett sätt som du inte vill.
En biverkning kan till exempel vara ont i magen, utslag eller trötthet.

Biverkningarna kan vara olika svåra
och komma olika ofta.
Din doktor vet bäst hur stor risk det är för dig
att få biverkningar av din medicin.

 

Läkemedelsverket kontrollerar biverkningar

Det är viktigt att kontrollera och undersöka biverkningar.
Läkemedelsverket har en avdelning som gör detta.

Du kan läsa om biverkningar i informationsbladet
i läkemedelsförpackningen.

Om du läser i tidningar om biverkningar
för just ditt läkemedel är det viktigt att du pratar med
din doktor istället för att sluta med medicinen.

 

 

 
 
 
Läkemedelsverket, Box 26, 751 03 Uppsala | 018-17 46 00 | registrator@mpa.se | Ytterligare kontaktinformation | Om cookies