Läkemedel hjälper inte bara mot sjukdomen.
De kan också ge biverkningar.
Alla läkemedel kan ge biverkningar.
En biverkning är när läkemedlet verkar
på ett sätt som du inte vill.
En biverkning kan till exempel vara ont i magen, utslag eller trötthet.
Biverkningar kan vara olika för olika läkemedel
och olika personer kan få olika problem.
Får du problem av din medicin måste du kontakta
läkaren som skrev ut receptet på medicinen.
Titta alltid på pappret i medicinförpackningen.
Där står om medicinens biverkningar.
Läkemedel påverkar varandra
Om du tar flera läkemedel samtidigt
kan de påverka varandra på olika sätt.
Det kan göra att de inte hjälper som de ska.
Det är vikigt att du alltid berättar för din läkare
om du äter annan medicin, också naturläkemedel.
Du kan också fråga på apoteket
om hur olika läkemedel påverkar varandra.
Titta alltid på pappret i medicinförpackningen.
Där står hur medicinen påverkas av annan medicin.