Det är viktigt att vara extra noga när barn
ska ha läkemedel.
De måste till exempel ha rätt mängd medicin
så att de inte får för mycket.
Barnets kropp fungerar ännu inte
som en vuxen kropp och är mycket känsligare.
Du får inte ge barn medicin som man behöver recept för
om inte läkaren har skrivit ett recept just till barn.
På receptfria läkemedel står alltid hur mycket
du ska ge till barnet.
Fråga alltid om du känner dig osäker.
Det finns särskilda hjälpmedel på apoteket
för att kunna mäta upp precis rätt mängd medicin.
Läkemedel när du är med barn
Barnet i magen kan påverkas av medicin som mamman tar.
Vissa läkemedel kan skada barnet allvarligt
och får inte användas av den som är med barn.
Berätta för din läkare om du är med barn
eller om du planerar att bli med barn.
Titta alltid på pappret i medicinförpackningen.
Där står om du kan använda medicinen.
Ibland kan det hända att personer måste äta starka
mediciner även om de är med barn.
Till exempel den som har sjukdomen epilepsi
får fortsätta med sin medicin.
Läkarna tycker att det är farligare för barnet
om mamman får ett epileptiskt anfall
än om den får i sig medicin.
Det är bra att vara försiktig med alla mediciner,
också naturläkemedel och receptfria mediciner
när du är med barn.
Läkemedel när du ammar
En del läkemedel går över i mammans mjölk
så att barnet kan få i sig medicinen.
Därför ska du vara försiktig med alla mediciner
också naturläkemedel och receptfria mediciner
när du ammar.
Titta alltid på pappret i medicinförpackningen.
Där står om medicinen är skadlig
för barnet när du ammar.
Du kan också fråga läkaren eller personal på apoteket.